Ze is nauwelijks bekend bij het grote publiek. Maar wat als ik je vertel dat ze achter de visuele stijl van enkele hele beroemde films zit? Films als Goodfellas, Philadelphia, Revolutionary Road, The Departed en natuurlijk The Silence of the Lambs. En dan laat ik haar credits nog achterwege bij films als Fame, Terms of Endearment en As Good As It Gets. Ik had het absolute voorrecht om kortgeleden uitgebreid te praten met production designer Kristi Zea.
Ik had haar - via haar agent - benaderd. Of ze mee wilde werken aan een online interview voor mijn podcast over The Silence of the Lambs, de legendarische film uit 1992.
Het leek mij geweldig om met haar in gesprek te gaan over de film, haar betrokkenheid en de keuze voor en het gebruik van de bijzondere filmlocaties. Dat werd gevoed door het bezoek dat ik dit najaar bracht aan enkele filmlocaties van Silence in de VS.
Kristi Zea liet via haar agent weten ervoor open te staan en na het nodige mailverkeer hadden we kortgeleden ons gesprek via Zoom. Het gesprek was niet alleen informatief en inspirerend, maar ook zo lekker ontspannen. Dankzij haar enthousiasme en haar betrokkenheid.
Als we het op ons werk, in de sportkantine of tijdens een feestje over films hebben, gaat het vaak over de acteurs - en heel af en toe over de regisseur. Dat zijn de gezichtsbepalende elementen van een film. De boegbeelden.
Toch wordt het belang van de professionals die we niet in beeld krijgen vaak volledig over het hoofd gezien. Mensen zoals de director of photography, de editor, de scenarioschrijver en de production designer. Ze spelen een cruciale rol in hoe een film eigenlijk tot leven komt. Zij zorgen voor visuele identiteit en de sfeer, maar blijven vaak buiten de schijnwerpers.
Dat was precies de reden waarom ik Kristi Zea benaderde. Omdat ik haar graag een keer in de spotlight wilde zetten. Ik wilde haar aan het woord laten over het fenomenale werk dat zij 35 jaar geleden verrichte voor de film van regisseur Jonathan Demme.
De podcastaflevering over The Silence of the Lambs waarin zij te horen zal zijn, gaat aan het einde van deze maand online. Daarin vertel ze onder meer het spannende verhaal dat de scène met Hannibal Lecter in de kooi er bijna heel anders uit had gezien. Een fantastisch verhaal, kan ik nu al verklappen. Mocht je na de podcast het hele gesprek met Kristi Zea willen horen, dan kan dat via een speciale link op deze website.
Een vraag die ik haar stelde - die ik al wel wil delen - is of ze open zou staan voor een bezoek aan Nederland. Om over haar vak en over haar films te praten in de vorm van een gesprek of een masterclass, voorafgegaan door een filmvertoning of zoiets. Er zijn denk ik meer dan genoeg leergierige filmstudenten en andere filmfans zijn die haar graag zouden willen ontmoeten en horen praten. Ze antwoordde daarop volmondig met 'ja'.
Maar eens kijken of dat haalbaar is. Wie doet er mee?
+31 (0)33 456 49 85
info@fantastischefilmlocaties.nl
KvK Filmtaal 34120749