Geloof het of niet, maar ik word nog regelmatig glazig aangekeken als ik probeer uit te leggen waarom het toch zo ontzettend leuk is om filmlocaties te bezoeken. Om soms echt jaren na de opnamen van films terug te keren naar die veelal fantastische plekken waar die films destijds werden gedraaid. Al moet ik zeggen dat de mensen die naar mijn podcast luisteren inmiddels wel begrijpen waar dat enthousiasme toch vandaan komt. Visit Britain snapt het ook en lanceert deze week een wereldwijde campagne met als centraal idee: Visit the real star of the show!
Ik weet dat ik niet de enige ben die in de ban is van het bezoeken van filmlocaties. Duizenden mensen laten zich bij de keuze van hun reisbestemming beïnvloeden door films, series en tv-programma's. Het is een groep die vele malen groter is dan mensen zich vaak beseffen.
Afhankelijk van welk onderzoek je erbij pakt kom je uit op echt indrukwekkende cijfers. In 2017 concludeerde TCI Research dat meer dan 80 miljoen toeristen hun vakantiebestemming lieten beïnvloeden door de films en series die ze zagen. In 2023 stelde Expedia vast dat set-jetting echt een blijvende reistrend is. De reiswebsite haalde eigen onderzoek aan waaruit bleek dat meer dan de helft van reizigers had gekeken naar een specifieke bestemming vanwege een film of tv-programma.
De impact ervan wordt ook gezien door tourist boards, reisorganisaties en filmmaatschappijen. Ik heb nog steeds het campagnebeeld van Forrest Gump en Thelma & Louise in mijn archief dat de toenmalige Amerikaanse toeristenorganisatie in de jaren 90 op reizigers losliet. De campagne was toen getiteld "You've seen the film, now visit the set" (zie afbeelding helemaal onderaan).
Vorig jaar zomer was ik nog op uitnodiging van Screen Malta en Visit Malta aanwezig bij een panel over het belang en de impact van Screen Tourism, zoals het daar werd genoemd. Komende november moet er in Birmingham een vergelijkbaar podium worden gecreëerd waar de wereld van reizen en film samenkomen. Het moet de eerste World Screen Tourism Summit worden, getiteld SET-JET25.
Maar het meest actuele voorbeeld van het belang van deze reistrend is toch wel de reusachtige wereldwijde campagne die Visit Britain vorige week is gestart getiteld "Starring GREAT Britain". Het is de campagne die sinds vandaag duidelijk een gezicht heeft gekregen met een meer dan vier minuten durende commercial waar je als filmliefhebber - nog beter: een setjetter - echt je vingers bij aflikt.
Het is ook een campagne waarin je ziet hoe twee sectoren - de reis- en de filmbranche - kunnen samenwerken om stappen voorwaarts te maken.
Ik moet ook opeens weer denken aan het verhaal dat de voormalige film commissioner van Amsterdam, Simon Brester, mij ooit vertelde voor het boek Alles is film. Brester was jaren geleden in gesprek met Heineken over hun betrokkenheid bij de James Bond franchise. Het biermerk was daar zo nauw bij betrokken dat ze de producenten voorstelden om James Bond in Amsterdam op te nemen. Brester had daar destijds zelfs met Eberhard van der Laan, de toenmalige burgemeester, over gesproken. Het grootste probleem was dat er gedraaid zou moeten worden in de binnenstad. "Als we dat doen moet Amsterdam wel op slot, hield Brester de burgervader voor. "Als dat zo is, dan moet dat maar", antwoordde Van der Laan destijds. Het is er nooit van gekomen.
Talk about ambition!
+31 (0)33 456 49 85
info@fantastischefilmlocaties.nl
KvK Filmtaal 34120749