Fantastische Filmlocaties is een podcast van Jeroen Huijsdens over beroemde films en de locaties waar ze werden opgenomen. Je hoort dingen die je nog niet wist over de films en de mensen die ze maakten. Jeroen gaat ook verhalen en ervaringen met je delen. In deze tweede aflevering: Top Gun.
De aflevering is ook op andere platformen te vinden die de RSS-feed van SoundCloud oppakken.
Paramount Pictures
Waar kun je Top Gun kijken
De filmlocaties met handige GPS-locaties
De playlist op Spotify met muziek uit de podcastserie
Cabrillo National Monument
Fort Rosecrans National Cemetery
Top Gun House - High Pie
Speciale dank
De muziek is van Alex Savochka. De foto is van Gerson Repreza (Unsplash). Speciale dank gaat uit naar Jan van Houten. En naar de mensen van Lafayette Hotel en de Kansas City Barbeque in San Diego in de Verenigde Staten
Speciale bronnen
Flying High With Top Gun (Les Paul Robly, American Cinematographer)
Top Gun Is a Informercial for America (Megan Garber, The Atlantic)
Danger Zone: The Making of Top Gun
Ontdek de verhalen achter de schermen, bekijk prachtige afbeeldingen van de locaties en laat je inspireren door de magie van de filmwereld.
Reacties op deze aflevering zijn meer dan welkom! Als er hieronder nog geen reactie staat, betekent dat natuurlijk niet dat jij niet de eerste niet kunt zijn...
Reacties moeten voldoen aan onze huisregels en worden voor publicatie gecheckt door onze moderator.
E-mailadressen worden niet gepubliceerd. Alle velden zijn verplicht.
Ik weet het nog goed.
Het was de zomer van 1986.
Ik ging met vrienden naar de bioscoop,
Tivoli in Apeldoorn. Zaal 4.
Een film over een straaljagerpiloot die mag bewijzen de beste van de besten te zijn.
En ik vond het heerlijk.
Niet wetend dat ik 35 jaar later in San Diego in Amerika met jeugdig plezier alle filmlocaties zou proberen te bezoeken.
Je luistert naar Fantastische Filmlocaties, een podcast over films en de locaties waar ze werden opgenomen.
Je hoort dingen die je nog niet wist.
Over de films en de mensen die ze maakten.
Én ik ga je vertellen waarom ik het zo ontzettend leuk vind om filmlocaties te bezoeken.
Dus deel ik mijn verhalen en ervaringen met jou.
Mijn naam is Jeroen Huijsdens en in deze aflevering neem ik mee San Diego om je meer te vertellen over Top Gun.
De eerste locatie waar ik je in deze aflevering mee naar toe wil nemen ligt op het schiereiland Point Loma bij San Diego.
Op het puntje daarvan bij de vuurtoren ligt het huis van commandant Viper uit Top Gun.
Prachtig witte dienstwoningen met palmbomen.
Omring door de zee.
Jammer dat het allemaal defensieterrein is waardoor je er niet dichtbij kunt komen.
Maar je kunt het wel zien liggen als je naar Cabrillo National Monument rijdt en de auto daar parkeert.
Je hebt er ook een prachtig uitzicht op San Diego en Coronado.
Mijn tip: bezoek het park vroeg op de dag en niet op feestdagen want anders sta je in een lange rij voor een ticket.
Je betaalt 20 dollar om je auto te kunnen parkeren.
Voor ik zo verder ga, eerst weer even terugspoelen.
Het Top Gun avontuur begon toen producent Jerry Bruckheimer in mei 1983 een artikel zag in California Magazine.
Het ging over straaljagerpiloten.
Hij gooide het bij zijn collega Don Simpson op zijn bureau.
‘Dit is Star Wars op aarde', zei hij. ‘En wij gaan hier een film over maken.’
Om je even wat context te geven:
Jerry Bruckheimer en Don Simpson waren net begonnen als zelfstandige filmproducenten.
Hun eerste films - Flashdance en Beverly Hills Cop - moesten nog een hit worden…
Ze pitchte het idee van Top Gun bij Jeffrey Katzenberg die toen productiebaas was bij Paramount Pictures.
Die legde het idee op zijn beurt voor aan twee van zijn favoriete scenarioschrijvers:
Jack Epps en Jim Cash.
Toen Epps de foto bij het artikel zag was hij direct verkocht.
Het was een foto van een straaljagerpiloot in een cockpit op 20.000 feet hoogte, met aan zijn rechterhand twee andere jagers.
Epps, zelf een piloot, wilde wel een spectaculaire proefvlucht en die kreeg hij ook....
Op dat moment was iedereen ervan overtuigd dat Top Gun alleen zou gaan vliegen als de Amerikaanse luchtmacht mee zou werken.
Don Simpson had slechte ervaringen met het leger.
Dat kwam door de reacties op de film An Officer and a Gentleman.
En de luchtmacht had een nare smaak in de mond van het meewerken aan de film Final Countdown.
Maar toen voormalig piloot en TOP GUN instructeur Peter Pettigrew aan boord werd gehaald, kwam er vaart in het proces.
Iedereen blij, iedereen enthousiast.
Behalve Paramount. Want daar zagen ze het script niet zitten.
Gevolg. Het hele project kwam tot stilstand.
Totdat de studiobazen Michael Eisner en Jeffrey Katzenberg naar Disney vertrokken en de nieuwe Paramount top wel een paar nieuwe films kon gebruiken.
Bruckheimer en Simpson kregen 14 miljoen dollar om Top Gun te gaan maken...
En dan nu weer naar de filmlocaties in San Diego en omgeving waar ze Top Gun filmden.
Allereerst de locaties die samenhangen met de scene waarin Charlie in haar te gekke Porsche Speedster achter Maverick aanscheurt.
(Het was trouwens een replica, maar dat terzijde)
Die scene start bij Roosevelt Road in San Diego.
Bij het gebouw waar vroeger het Marine Trainingscentrum inzat en nu de NTC Foundation.
Charlie wil Maverick uitleggen waarom ze heeft gedaan wat ze heeft gedaan.
Maverick zit op z'n motor; draait zijn gas open, zegt haar niet te kunnen verstaan
en gaat vandoor.
Even later zijn we opeens bij West Laurel Street, 6 kilometer verder.
Ze gooien de auto en motor boos langs de kant van de weg,
hebben ruzie, maar maken het daarna weer goed.
Het is maar gewoon een straat, met een mooie palmboom (dat moet gezegd worden).
Maar wel een leuke locatie.
Een plek waar vliegtuigspotters precies goed staan.
De vliegtuigen komen er heel laag over voordat ze landen op San Diego airport.
Voor de fans van vliegtuigen, laten we maar zeggen...
Door naar de scene waarin de mannen indruk willen maken op Kelly McGillis tijdens het marinefeest.
Je weet het, ze imiteren The Righteous Brothers en zingen You’ve Lost That Loving Feeling.
Dat feest werd grotendeels gefilmd in het Lafayette Hotel.
In de Mississippi Room om precies te zijn.
Nou is er eerlijk gezegd niks in die zaal dat meer herinnert aan Top Gun.
Zelfs de medewerkster van het hotel,
die na enig aandringen zo vriendelijk was om de zaal te openen,
kende de Top Gun geschiedenis niet.
Het is meer het idee dat het daar plaatsvond dat leuk maakt.
LaFayette is trouwens wel een hotel met een verhaal.
In de jaren 40 en 50 was het erg geliefd bij filmsterren uit Hollywood.
De eerste gast in 1946 – toen het hotel openging - was Bob Hope.
En het oorspronkelijke zwembad werd – geloof het of niet – ontworpen door Johnny Weismuller, de acteur die in talloze films Tarzan speelde.
Je ziet de link met Hollywood nog op allerlei plekken in het hotel:
Foto's aan de muren, schilderingen in de garage, en dat soort dingen.
Ga in het hotel nou niet op zoek naar het toilet waar Tom Cruise naar toe gaat om Kelly McGillis te achtervolgen.
Want dat deel werd niet in LaFayette opgenomen.
Maar blijkbaar ergens in een trainingscentrum van de marine.
Als je op een Top Gun Tour wilt in San Diego dan is het LaFayette Hotel wel een aardige uitvalsbasis.
Regisseur Tony Scott raakte bij Top Gun betrokken omdat Don Simpson en Jerry Bruckheimer een commercial van hem zagen.
Die had hij gemaakt voor het Zweedse Saab.
Daarin zaten beelden van een straaljager en een auto die het tegen elkaar opnamen.
Scott stond wel open voor de film, maar had een donkere, sombere film voor ogen.
Hij wilde een soort Apocalypse Now maken...
Maar daar zaten de producenten niet op te wachten.
Dus waren ze blij dat Tony Scott doorkreeg dat het om de rock and roll sterren in de lucht moest gaan.
En hij wist toen ook gelijk hoe de film eruit moest gaan zien.
Hij hoefde alleen maar door een fotoboek te bladeren,
en de foto Boys in a Car van Bruce Weber aan te wijzen.
Op die foto drie woest aantrekkelijke fotomodellen zonder shirt in een Chevrolet.
De scene waarin Scott zich wat dat betreft helemaal uitleeft is Playing With the Boys.
Het is de scene op het beachvolleybalveld met de muziek van Kenny Loggins waar je testosteron door de lucht ziet vliegen.
Het werd gedraaid op Marine Corps Air Station Miramar net boven San Diego waar je als gewone burger geen toegang toe hebt.
Maar waar je in september wel een grote luchtshow kunt bijwonen.
Het veld werd er alleen voor de film neergelegd.
Wat ik wel weer erg grappig vind is dat Tony Scott de acteurs liet insmeren met babyolie voor het ultieme effect.
Ook de Locker Room scene - met veel ontblote bovenlijven - past in dat plaatje.
Tom Cruise en Val Kilmer die de confrontatie aangaan.
De scene werd opgenomen in de kleedkamer van The Plunge, een binnenzwembad in San Diego.
Dat is sindsdien helemaal verbouwd en niet meer te herkennen.
Tom Cruise was echt vanaf het eerste moment de beste kandidaat voor de hoofdrol.
Jack Epps en Jim Cash schreven het script ook met hem in gedachte.
Dat kwam omdat ze net de film All the Right Moves hadden gezien.
Bruckheimer en Simpson zagen Cruise ook zitten.
Anderhalf jaar lang probeerden ze hem warm te krijgen voor de film.
Maar hij hapte niet.
Totdat hij mee mocht op een vlucht van de Blue Angels, het demonstratieteam van de Amerikaanse Marine.
Dat is althans het verhaal dat Jerry Bruckheimer vertelt nog wel een verhaal apart.
Tom Cruise had op dat moment lang haar dat hij in een paardenstaart had.
Toen hij op de basis kwam voor de testvlucht, dachten de marinemannen:
Wat komt daar nou voor een hippie aan?!
Ze namen hem mee naar boven en lieten even voelen wat 4 en 5G met je lichaam doen
Hij was net uit het vliegtuig of hij belde met de producenten dat hij aan boord was.
Tom Cruise brengt het verhaal tegenwoordig wat anders.
Hij was allang van plan ja te zeggen maar wilde in het contract hebben dat hij gefilmd zou worden in een F14...
Goed. De volgende locatie.
Naar Oceanside, een plaats net boven San Diego met zo'n 170.000 inwoners. Prachtig gelegen aan de kunst.
Het is de plaats waar de opnames van Top Gun op 26 juni 1985 startten.
Toen ik vorig jaar op een hele mooie dag op North Pacific Street in Oceanside aankwam schrok ik me kapot.
Het huisje dat ik zocht stond er niet.
Volgens mijn aantekeningen zou het moeten staan op de hoek van North Pacific Street en First Street.
De plek waar Maverick op zijn motor komt aanrijden, aanklopt, door het raam kijkt, over het hek springt en zijn excuses moet aanbieden omdat hij te laat is voor de eetafspraak.
Maar het stond er dus niet…
Wel stond er een heel groot en nieuw appartementencomplex.
Ik zo balen.
Googlen…
Kom ik erachter dat het Victoriaanse blauwe huis van Dr. Henry Graves dat 132 jaar op die ene plek heeft gestaan, is opgetild en verhuisd.
Naar een stuk grond 300 meter verderop.
Ik daar naar toe.
En ja hoor. Daar staat het.
Volledig gerenoveerd, straks in de lak, stralend in de zon.
Wat blijkt: de projectontwikkelaar wist waar hij mee te maken had.
Hij voorkwam dat het zwaar gehavende huis tegen de vlakte ging.
Volgens de verhalen heeft hij er 1 miljoen dollar ingestopt om het te renoveren en in z’n geheel te verplaatsen.
Ze gaan er waarschijnlijk een ijscobar van maken.
Maar wel een die recht doet aan de status die het pand heeft.
Het was in ieder geval echt geweldig om er rond te hangen.
Vooral omdat veel mensen niet lijken te weten waar ze aan voorbijlopen.
Dat merk je gewoon.
Het tweede deel van de scene waarin Maverick vertelt over zijn ouders terwijl hij en Charlie naar muziek van Otis Redding luisteren, werd niet in het huis opgenomen.
Dat gebeurde in een studio van Paramount in LA.
Maar dat doet totaal geen afbreuk aan het plezier dat je hebt als de locatie bezoekt en op de trap van het huis in de zon geniet van het nummer Sitting On the Dock of the Bay.
Over muziek gesproken.
Je zou Top Gun een van die films kunnen noemen waarmee het tijdperk van de popsoundtracks losbarstte.
Maar het doet geen recht aan de muziek van Harold Faltermeyer,
de componist die nauw samenwerkte met Giorgio Moroder en daar ook duidelijk door is beïnvloed.
Wij kennen Faltermeyer vooral van zijn muziek voor Beverly Hills Cop.
Maar de producenten leerden hem kennen toen ze werkte aan de muziek voor Flashdance.
Hij was zo enthousiast over hun verhalen dat ze hem het script van Top Gun stuurde.
Met de vraag: wat vind jij ervan?
Toen was er nog geen meter film geschoten.
Faltermeyer beantwoordde hun vraag tijdens een etentje.
Hij zei dat hij al een muziekstuk klaar had.
Maar dat was niet helemaal waar.
Dus toen Don Simpson het direct wilde horen, skipte hij het toetje, ging naar de studio en werkte daar aan de laatste details.
De mannen kwamen vervolgens na het eten naar Faltermeyers studio om het nummer te horen dat we nu kennen als Top Gun Anthem.
Ze waren er weg van en de rest is geschiedenis…
Ik wil daar toch even bij stil staan omdat het leuk is om muziek mee te nemen als je filmlocaties bezoekt.
En vooral omdat Faltermeyer maar weer een paar tonen nodig heeft om Top Gun weer tot leven te brengen...
Top Gun zou oorspronkelijk anders eindigen.
Beeld je even in: Tom Cruise landt zijn vliegtuig, ziet Kelly McGillis, ze omhelzen elkaar en rijden weg in een Jeep.
Maar niemand was echt kapot van dat einde.
Dus kwam er een ander.
Tony Scott vond het wat smakeloos om de bar met de piano nog een keer te gebruiken.
Maar dat pakte door de jukebox en You've Lost that Loving Feeling achteraf toch heel aardig uit.
Die bar, de Kansas City Barbeque, belandde echt bij toeval in Top Gun.
Iemand van de productie liep er naar binnen om een biertje te drinken.
De ploeg was op dat moment in de buurt aan het filmen.
Hij vond het zo'n te gekke locatie dat hij Tony Scott overhaalde er de scène met Great Balls of Fire te filmen.
De eigenaren Martin en Cindy Blaire werd gevraagd of ze de tent een dag dicht wilde gooien zodat er kon worden gefilmd.
Achteraf beschouwen ze dat nog steeds als een van hun beste beslissingen ooit.
Het restaurant in San Diego heet trouwens de Kansas City Barbeque omdat de eigenaren daar oorspronkelijk vandaan komen.
Het is echt waanzinnig om het restaurant zelfs meer dan 35 jaar na de opnamen binnen te wandelen.
De sfeer is geweldig. En het is alsof de tijd heeft stil gestaan.
De muren hangen vol met foto's, posters en krantenartikelen van Top Gun en de Amerikaanse luchtmacht.
En als je de piano in de hoek ziet staan krijg je direct zin om Great Balls of Fire te gaan zingen.
Het zag er echt even naar uit dat deze fantastische filmlocatie voor altijd verloren zou gaan.
Op 26 juni 2008 brak er namelijk een brand uit in de keuken.
Na 20 minuten hadden brandweermannen het vuur onder controle.
Maar een deel van de inboedel ging wel in vlammen op.
De piano overleefde de brand.
Maar de jukebox raakte zwaar beschadigd.
In het restaurant staat daarom tegenwoordig een replica.
De eigenaren hebben de originele jukebox nog wel, maar die heeft te veel schade om neer te zetten.
Als je in het restaurant komt moet je het personeel echt even naar de verhalen over Top Gun vragen.
Ze vinden het nog altijd leuk om erover te vertellen.
Mij vertelden ze het verhaal dat Anthony Edwards - je weet wel - 'Goose' - de tekst van Great Balls of Fire helemaal niet kende.
Dus werd die snel op een papiertje gekrabbeld dat uit de prullenbak werd gevist.
En dat er daarna jammer genoeg weer in werd gegooid. Was leuk geweest voor op de muur. Maar goed.
Als je fan genoeg bent om de halve wereld over te reizen om filmlocaties in San Diego te bezoeken, dan mag je Kansas City Barbeque niet verlaten zonder een Original Top Gun Film Location T-shirt...
Het is te koop ... bij de bar waar Tom Cruise aan zat...
Top Gun moest het niet hebben van de critici toen de film in mei 1986 uitkwam.
Het publiek dacht daar duidelijk anders over.
Top Gun kwam niet eens supersterk uit de startblokken.
Aangejaagd door de muziek draaide de film máándenlang in de bioscopen.
En werd daardoor dé hitfilm van 1986.
Alle deuren gingen open voor Jerry Bruckheimer en Don Simpson.
En Tom Cruise werd een wereldster.
De film won de Oscar voor het nummer Take My Breath Away van Berlin.
Jaren werd er gespeculeerd over een vervolg.
Dat er elke keer maar niet kwam.
En dat definitief van de radar leek te verdwijnen toen Tony Scott zich in 2012 op 68-jarige leeftijd van het leven beroofde.
Tom Cruise had namelijk lang volgehouden Top Gun 2 alleen met Scott te willen maken.
Maar we weten inmiddels beter.
Voordat ik ga afronden daarom nog één ding.
Het is niet zonder reden dat deze aflevering over Top Gun is gegaan.
Deze maand gaat na jaren het langverwachte vervolg Top Gun: Maverick
in de bioscopen draaien.
Ook al moest ik het - net als iedereen - doen met de trailer van de film ben ik al wel op zoek gegaan naar de locaties.
En eentje wil ik er toch wel even uitpikken,
want dat was toch wel een heel bijzondere ervaring toen ik vorig jaar in San Diego was.
Vraag me niet hoe ik dat allemaal uitzoek,
maar ik weet dat Top Gun: Maverick werd gefilmd
op Fort Rosecrans National Cemetery.
Dat ligt op een paar minuten rijden van Cabrillo National Monument waar ik je al eerder over vertelde.
Nou vind ik begraafplaatsen altijd locaties die je met het grootste respect moet behandelen.
Dan ga je niet wild op zoek naar die plek waarvan jij denkt dat de film er is opgenomen.
Dat is in het geval van deze begraafplaats ook niet zo heel eenvoudig.
Op Rosecranz liggen 120.000 mannen en vrouwen begraven.
Vind dan die ene plek maar eens die je op basis van wat screen shots uit de trailer zoekt.
Ik moet dan ook alle credits geven aan mijn vrouw Conny.
Die me wees op de plek die voldeed aan alle criteria.
En jawel, daar in dat rijtje hagelwitte, strak gelegde grafstenen, ontbrak net 1 steen.
En er was op de grond nog steeds een afdruk te zien.
Rosecrans is een enorm indrukwekkende begraafplaats.
Het ligt op een prachtige heuvel, met uitzicht op de grote Stille Oceaan.
Er zijn zoveel graven.
Zo respectvol en mooi onderhouden.
Zeker een bezoek waard, zelfs als je er niet voor die ene locatie in Top Gun Maverick komt.
Goed dat was het dan...
Je luisterde naar Fantastisch Filmlocaties.
Deze aflevering werd weer gemaakt door Jeroen Huijsdens.
De muziek is van Alex Savochka.
Speciale dank gaat uit naar mijn coach Jan van Houten.
En naar de mensen die alle waardevolle achtergrondinformatie aan het internet toevertrouwde.
Dank ook aan Les Paul Robly voor zijn artikel in American Cinematographer, Megan Garber voor het artikel in The Atlantic, de mensen van Lafayette Hotel en de Kansas City Barbeque en de makers van The Making of Top Gun.
Een overzicht van de filmlocaties met handige GPS-gegevens vind je op de website Sceen-it.com.
Op Spotify heb ik een playlist staan met muziek uit de film.
Die vind je onder Fantastische Filmlocaties.
Mocht je zelf filmlocaties bezoeken, houd dan altijd wel rekening met de bewoners - waar dat van toepassing is - en respecteer hun privacy.
Wil je voortaan geen aflevering missen abonneer je dan op deze podcast.
Dan kan bij Apple Podcast, Spotify of SoundCloud.
Ik hoor graag wat je ervan vindt, dus laat vooral een recensie achter.
Tot de volgende keer!
+31 (0)33 456 49 85
info@fantastischefilmlocaties.nl
KvK Filmtaal 34120749