Fantastische Filmlocaties is een podcast van Jeroen Huijsdens over beroemde films en de locaties waar ze werden opgenomen. Je hoort dingen die je nog niet wist over de films en de mensen die ze maakten. Jeroen gaat ook verhalen en ervaringen met je delen. In deze eerste aflevering: Thelma & Louise
De aflevering is ook op andere platformen te vinden die de RSS-feed van SoundCloud oppakken.
MGM
Waar kun je Thelma & Louise kijken
De filmlocaties met handige GPS-locaties
De playlist op Spotify met muziek uit de podcastserie
Arches National Park
Dead Horse Point State Park
Speciale dank
De muziek is van Alex Savochka. De foto is van Gerson Repreza (Unsplash). Speciale dank gaat uit naar Fabian Ruitenberg en Jan van Houten voor hun tips en ondersteuning.
Speciale bronnen
The Ride of a Lifetime (Sheila Weller, Vanity Fair)
Off the Cliff (Becky Aikman)
Ontdek de verhalen achter de schermen, bekijk prachtige afbeeldingen van de locaties en laat je inspireren door de magie van de filmwereld.
Reacties op deze aflevering zijn meer dan welkom! Als er hieronder nog geen reactie staat, betekent dat natuurlijk niet dat jij niet de eerste niet kunt zijn...
Reacties moeten voldoen aan onze huisregels en worden voor publicatie gecheckt door onze moderator.
E-mailadressen worden niet gepubliceerd. Alle velden zijn verplicht.
Twee vriendinnen hebben een gezellig weekendje uit gepland.
Maar de eerste avond gaat het al helemaal verkeerd.
Ze slaan op de vlucht en hopen uit de handen van de politie te kunnen blijven.
In de film rijdt het tweetal van Arkansas naar Nevada.
Toch werd deze film niet opgenomen.
Alles wat je ziet werd gedraaid in de staten Californië en Utah.
Je luistert naar Fantastische Filmlocaties, een podcast over films en de locaties waar ze werden opgenomen.
Je hoort dingen die je nog niet wist.
Over de films en de mensen die ze maakten.
Én ik ga je vertellen waarom ik het zo ontzettend leuk vind om filmlocaties te bezoeken.
Dus deel ik mijn verhalen en ervaringen.
Mijn naam is Jeroen Huijsdens en in deze eerste aflevering neem ik mee naar het westen van de Verenigde Staten om je meer te vertellen over... Thelma & Louise.
In Thelma & Louise rijden de twee vriendinnen van Arkansas naar Nevada.
Maar alles wat je ziet vind je terug in de Amerikaanse staten Californië en Utah.
Production designer Norris Spencer en regisseur Ridley Scott reden wel door Arkansas, Oklahoma en Texas op zoek naar geschikte filmlocaties.
Maar Ridley Scott vond alles zo op elkaar lijken dat hij voorstelde om de film maar gewoon in Californië te draaien.
'En die Grand Canyon, die vinden we vast ergens in Utah’, schijnt hij gezegd te hebben.
De opnamen van Thelma & Louise startten op 11 juni 1990 en duurde tot 13 augustus van dat jaar.
In twee maanden tijd werd er dus gefilmd in de regio Los Angeles en op diverse plaatsen in Utah.
De twee vriendinnen maken de leuke polaroidfoto van zichzelf aan Palomino Drive in Tarzana in Californië.
Het vrolijke weekendje uit neemt daarna een dramatische wending op de parkeerplaats van The Silver Bullit Bar in Long Beach.
Die bar - waar ook binnen werd gefilmd - heet tegenwoordig Cowboy Country. En dan door naar het motel waar Thelma zich laat verleiden door een jonge Brad Pitt.
Dat is de Vagabond Inn in downtown Los Angeles,
een motel waar je nog altijd kunt overnachten.
Ik heb alleen niet kunnen achterhalen of ze echt in kamer 133 hebben gefilmd.
Ik ga je zo meer vertellen over wat andere locaties.
Maar eerst even terug in de tijd.
De oorsprong van Thelma & Louise ligt bij scenarioschrijver Callie Khouri.
Toen zij op een ochtend van haar werk thuiskwam had ze opeens het idee voor een film over twee vriendinnen die op de vlucht moeten slaan.
En ze wist dat er ergens in dat verhaal een grote rol was voor The Grand Canyon.
Callie Khouri werkte in 1987 zes maanden lang aan de eerste versie van het script voor Thelma & Louise.
Ze schreef de scenes uit op een bloknoot op ieder moment dat ze de kans kreeg.
Thuis tikte ze die dan uit op een typemachine.
Samen met haar vriendin Amanda Temple ging ze daarna op zoek naar manieren om de film gemaakt te krijgen.
Ze dachten zelf aan een lowbudgetfilm van 5 miljoen dollar.
Amanda Temple wilde de film produceren en Callie Khouri zag zichzelf wel als regisseur.
Maar toen dat allemaal niet zo vlotjes ging vroegen ze een andere vriendin om er eens naar te kijken.
Die Mimi Polk runde op dat moment de productiemaatschappij van regisseur Ridley Scott.
Zij stelde voor om het script bij hem neer te leggen.
Hij reageerde direct heel enthousiast.
Hij was bereid 500.000 dollar neer te leggen voor de rechten.
Maar hij wilde dan wel dat Temple en Khouri het project ook aan twee goede actrices wisten te verkopen.
Omdat ze dachten dat het anders nog wel eens tien jaar zou kunnen duren, gingen ze akkoord met dat plan.
Ridley Scott zei direct dat hij de film zelf niet wilde regisseren
Maar hij had wel wat ideeën wie het wel kon doen.
En hij wilde die kandidaten wel benaderen.
Ridley Scott vroeg uiteindelijk drie regisseurs voor de klus, waaronder Richard Donner.
Maar alle drie sloegen zijn aanbod af, om verschillende redenen.
Pas nadat Michelle Pfeiffer hem op andere gedachte bracht besloot Ridley Scott de regie zelf te doen.
Thelma & Louise heeft die geweldige scene waarin het tweetal wordt aangehouden door een politieagent die hun plannen lijkt te dwarsbomen.
Maar de dames nemen het heft in eigen handen en de beste man belandt in zijn kofferbak.
De opnamen daarvan vonden plaats aan de voet van de indrukwekkende Courthouse Towers in Arches National Park in Utah.
De scene was bijna eerder geëindigd ware het niet dat Ridley Scott op een geweldig idee kwam toen hij tijdens een rit naar de filmset een fietser met rastahaar tegenkwam.
Hij huurde die Noel Walcott ter plekke in voor de scene waarin de fietser de politieauto passeert en plagend zijn joint uitblaast via de kogelgaten in de kofferbak.
Scott ging daarmee wel een beetje tegen zijn eigen principes in dat hij een script op de set niet meer aanpast.
Maar hij vond de grap te leuk om niet te gebruiken.
Nog even terugkomend op Arches National Park.
Geloof me, het is een van de parken in Utah die je niet mag overslaan.
De rotspartijen in het park zijn echt fantastisch om te zien.
En de wandeltochten zijn heerlijk.
Voor de fans van Steven Spielberg is het park zeker een must.
In de nazomer van 1988 gebruikte hij meerdere plekken in het park voor de openingsscène van Indiana Jones and the last Crusade.
Je herkent het onmiddellijk als je de film terugkijkt.
Het kan geen kwaad van tevoren de openingstijden en toegangsvoorwaarden van het park te bekijken, want je wilt niet voor verrassingen komen te staan.
En besef dat het er erg warm kan zijn in de zomer.
Dus, water mee!
We kunnen ons nu geen andere actrices meer voorstellen bij Thelma en Louise dan Geena Davis en Susan Saradon.
Maar zij zouden de rollen helemaal niet spelen.
In eerste instantie waren het Michelle Pfeiffer en Jodie Foster die waren gecast en gekozen.
Maar zij moesten de film laten schieten vanwege tijdgebrek.
Michelle Pfeiffer werd verwacht op de set van de film Love Field en Jodie Foster ging aan de slag met The Silence of the Lambs.
Niet veel later meldden Goldie Hawn en Meryl Streep zich als duo.
Want zij wilden al een hele tijd samen een film maken.
Ridley Scott zag Meryl Streep wel zitten als Louise.
Maar studiobaas Alan Ladd Jr. wilde Goldie Hawn absoluut niet als Thelma.
Het tweetal uit elkaar halen was voor de actrices weer geen optie.
Dat feest ging dus niet door.
De twee actrices zouden niet veel later wel hun zin krijgen.
Dat gebeurde met de film Death Becomes Her.
En toen kwam Geena Davis in beeld.
Zij wilde de hoofdrol zo graag dat ze haar agent een jaar lang, elke week liet bellen met Ridley Scott.
Of hij Geena Davis niet toch een kans wilde geven.
En het maakte haar niet uit welke van de twee rollen ze kreeg.
Toen ze uiteindelijk toch de auditie mocht doen droeg ze een monoloog voor van Louise.
Het probleem was alleen dat Scott inmiddels Susan Sarandon al voor die rol in gedachte had.
Toen het drietal elkaar ontmoeten zag ook Geena Davis dat Susan Sarandon veel geschikter was voor de rol van Louise.
Zo vertelde ze in een interview.
De film wekt de indruk dat Thelma en Louise hun einde tegemoet rijden in de Grand Canyon.
Maar regisseur Ridley Scott draaide die scene daar helemaal niet.
Hij ging ervoor met zijn team naar Dead Horse State Point in de staat Utah.
Zo'n 370 mijl verwijderd van beroemde canyon.
Op de dag van het filmen van de grote finale stonden er drie Ford Thunderbirds uit 1966 klaar.
Het moest die dag allemaal goed gaan.
Want Ridley Scott moest direct door naar Costa Rica voor de opnamen van zijn volgende project, de film 1492.
De eerste Thunderbird, met daarin poppen die leken op Geena Davis en Susan Sarandon, kukelde onverwacht direct het ravijn in.
Paniek op de set.
Gelukkig ging het bij de tweede oldtimer wel goed.
Direct daarna gingen Geena Davis en Susan Sarandon in de overgebleven Thunderbird zitten voor de laatste shots en teksten.
Én voor de afscheidskus waar niemand op de set op was voorbereid.
De filmstudio was eerst helemaal niet gelukkig met het inmiddels beroemde einde van de film.
Er werd nog driftig gezochten naar een alternatief.
Het schijnt dat Ridley Scott nog even met het idee heeft gespeeld om Thelma door Louise uit de auto te laten duwen.
Maar daar kwam hij kwam toch van terug.
Net zoals hij er niet voor koos om de auto in de canyon te laten storten met muziek van B.B. King.
Hij koos voor het stilstaande beeld én de muziek van Hans Zimmer en de slide gitar van Dave Haycock.
Muziek die je daarna nooit meer vergeet.
Om je van tevoren even te waarschuwen.
De exacte filmlocatie, inmiddels wel bekend als Thelma & Louise Point, is niet zo heel eenvoudig te bereiken.
Mij is het uiteindelijk ook niet gelukt.
Want je hebt echt goede weersomstandigheden en een four wheel drive nodig om er te komen.
En die had ik helaas niet.
Maar als je de route rijdt, dan ga je via het onverharde Shafer Trail.
Vergis je niet, want het is nog altijd een rit van pakweg drie kwartier.
De locatie kun je op afstand wel zien vanuit het viewpoint bij Dead Horse Point Overlook.
Maar dat is het natuurlijk net niet helemaal.
Je hebt daar wel weer héél mooi uitzicht op de Colorado River.
Een bezoek aan dat uitkijkpunt is sowieso de moeite waard.
Ook omdat Mission Impossible 2, The Lone Ranger en de serie Westworld daar werden opgenomen.
Als je toch in die regio bent, rijd dan ook naar het Moab Museum of Film and Western Heritage.
Naast allerlei foto’s en posters van beroemde westerns die er in de buurt zijn gefilmd, vind je er ook spullen van Thelma & Louise.
Wat ik zelf erg leuk vond was dat de dummie van Thelma die voor de eindscène werd gebruikt in het museum te zien is.
Die hebben ze dus weten te redden.
Thelma & Louise ging in première in mei 1991 tijdens het filmfestival van Cannes.
Vier dagen later was de film in alle Amerikaanse bioscopen te zien.
Ik zag de film in oktober 1991 voor het eerst in Amsterdam.
Bij een bioscoopvoorstelling voor filmpers.
Ik heb de film eigenlijk vanaf het eerste moment in mijn hart gesloten.
De film kreeg in 1992 vijf Oscarnominaties.
Die waren voor regisseur Ridley Scott, voor cameraman Adrian Biddle en editor Thom Noble.
Geena Davis en Susan Sarandon kregen allebei een nominatie voor Beste Actrice.
Maar ja, 1992 was ook het jaar van The Silence of the Lambs.
Die film vaagde bijna alle concurrentie weg.
Bijna, want Callie Khouri - bij wie het hele avontuur vier jaar eerder was begonnen - kreeg wel de Oscar voor Beste Originele Scenario.
Je luisterde naar Fantastisch Filmlocaties.
Deze editie werd gemaakt door Jeroen Huijsdens.
De muziek is van Alex Savochka.
Speciale dank gaat uit naar Jan van Houten voor zijn waardevolle tips.
En naar Sheila Weller voor haar artikel in Vanity Fair en Becky Aikman voor haar boek Off the Cliff.
Waar je Thelma & Louise kunt zien zie je op de website film.nl.
Een overzicht van de filmlocaties met handige GPS-gegevens vind je op de website Sceen-it.com.
Het adres vind je in de shownotes.
Daar vind je ook een link naar een playlist op Spotify met muziek uit de film.
Mocht je zelf filmlocaties bezoeken, houd dan wel rekening met de bewoners - waar dat van toepassing is - en respecteer hun privacy.
Wil je voortaan geen aflevering missen abonneer je dan op deze podcast.
Dan kan bij Apple Podcast, Spotify of SoundCloud.
Ik hoor heel graag wat je ervan vindt, dus laat vooral een recensie achter.
Tot de volgende keer!
+31 (0)33 456 49 85
info@fantastischefilmlocaties.nl
KvK Filmtaal 34120749