Wie denkt er bij San Francisco niet aan de geweldige Golden Gate Bridge, de te gekke cable cars én Alcatraz, de beroemde gevangenis op het rotsige eiland in de prachtige baai? In deze aflevering van de podcast Fantastische Filmlocaties neemt presentator en samensteller Jeroen Huijsdens je mee naar de fantastische San Francisco Bay. Hij vertelt je van alles over de actiefilm The Rock met Sean Connery en Nicolas Cage én de locaties waar hij werd opgenomen. 'Welcome to The Rock!'
De aflevering is ook op andere platformen te vinden die de RSS-feed van SoundCloud oppakken.
The Rock / copyright Hollywood Pictures, Don Simpson/Jerry Bruckheimer Films
Ontdek de verhalen achter de schermen, bekijk prachtige afbeeldingen van de locaties en laat je inspireren door de magie van de filmwereld.
Reacties op deze aflevering zijn meer dan welkom! Als er hieronder nog geen reactie staat, betekent dat natuurlijk niet dat jij niet de eerste niet kunt zijn...
Reacties moeten voldoen aan onze huisregels en worden voor publicatie gecheckt door onze moderator.
E-mailadressen worden niet gepubliceerd. Alle velden zijn verplicht.
Als ik zeg ... Golden Gate Bridge, Cable Cars en Alcatraz...
Denk jij dan aan dezelfde film als ik?
Die film over een voormalige gevangene die de overheid moet helpen?
Die op het eiland moet zien te komen waar hij jaren geleden juist van ontsnapt is?
Om een immense ramp in San Francisco te voorkomen?
Je luistert naar Fantastische Filmlocaties, de podcast over films en de locaties waar ze werden opgenomen.
Je gaat denk ik weer dingen horen die je nog niet wist,
Over de film in deze aflevering en over de mensen die hem maakte.
En je krijgt te horen waar hij werd opgenomen.
Daarnaast probeer ik je met mijn verhalen duidelijk te maken waarom het zo leuk vind om filmlocaties te bezoeken.
Mijn naam is Jeroen Huijsdens en in deze aflevering neem ik je mee naar het San Francisco voor de filmlocaties van The Rock
San Francisco stond al een tijdje op mijn lijstje voor deze podcast.
Ik had natuurlijk kunnen kiezen voor een top 5 van mijn favoriete filmlocaties in de stad,
net zoals ik dat destijds ook heb gedaan bij New York,
maar ik wilde toch aftrappen met een aflevering over één film.
De meest voor de hand liggende keuze was tevens de beste film die ooit in de stad werd opgenomen.
Dat is - volgens mij - Vertigo van Alfred Hitchcock.
Maar die film heeft nog een paar locaties die ik echt zelf nog een keer wil bezoeken voordat ie aan bod komt.
Ik had natuurlijk ook kunnen kiezen voor Bullit met Steve McQueen.
Maar daar wacht ik liever nog even mee omdat Steven Spielberg en Bradley Cooper een remake gaan maken waar ik stiekem toch wel nieuwsgierig naar ben...
Basic Instinct dan? Of Dirty Harry? Of Invasion of the Body Snatchers? Of toch gewoon Escape From Alcatraz?
Had allemaal gekund, maar ik vond The Rock eigenlijk gewoon een prima startpunt.
Ik kan me niet goed voorstellen dat je op PLAY hebt gedrukt en niet weet waar The Rock over gaat, maar vooruit.
In The Rock besluit een diep teleurstelde Generaal van het Amerikaanse leger een voorraadje chemische wapens te jatten.
Samen met zijn mannen - en wat gijzelaars - sluit ie zich op op Alcatraz, de voormalige gevangenis in de baai van San Francisco.
Als de overheid niet over de brug komt met een flinke zak geld om de families van gestorven soldaten te compenseren, vuurt hij de chemische wapens af op San Francisco.
Er is één man die kan helpen die ellende te voorkomen.
Dat is de man die er al enige ooit in is geslaagd om te ontsnappen uit Alcatraz,
en dat is John Mason.
Dus is er ook maar één man die weet hoe je ongemerkt het eiland op kunt komen....
Mason wordt samen met chemisch wapenexpert Stanley Goodspeed en een paar pittig uitgedoste mariniers naar Alcatraz gestuurd.
Dat loopt natuurlijk allemaal anders dan gepland.
De eerste filmlocatie die in The Rock duidelijk in beeld komt is de Golden Gate National Cemetery.
General Hummel - gespeeld door Ed Harris - bezoekt het graf van zijn vrouw die pas is overleden.
Hij vraagt haar min of meer om vergeving voor wat hij op het punt staat te doen.
En de toon wordt weer direct gezet.
Amerikaanse vlag in beeld
Soldaten in strak uniform.
Keiharde regen
Beelden in slow motion
En de vet aangezette, dramatische muziek eronder.
We zijn terug in de jaren 90
en weten zeker wat we kunnen verwachten als we de namen van de producenten Don Simpson en Jerry Bruckheimer in beeld krijgen...
Maar die eerste locatie dus.
Golden Gate National Cemetery.
Dat is geen begraafplaats direct om de hoek bij de beroemde rode brug uit San Francisco, zoals je misschien zou verwachten.
Maar een militaire begraafplaats in het plaatje San Bruno, zo'n 20 kilometer ten zuiden van de stad.
Op de begraafplaats liggen zo'n 145.000 slachtoffers van de verschillende oorlogen.
Van de Eerste en tweede Wereldoorlog tot de Vietnamoorlog en die in Afghanistan.
En weer een begraafplaats waar Amerika er meer van kent.
Supernetjes met strak kortgeknipt gras en met die ongelooflijk lange rijen smetteloos witte grafstenen.
Altijd indrukwekkend.
Goed, het wordt tijd om de tape weer eens even terug te spoelen.
We gaan naar de jaren 90.
Het verhaal van The Rock begint niet bij het dan al legendarische producentenduo Don Simpson en Jerry Bruckheimer,
wat je misschien wel zou verwachten...
Nee, het verhaal begint bij producent Joe Roth.
Roth heeft op dat moment allerlei films gemaakt.
Van de western Young Guns en de sportfilm Major League,
tot Dead Ringers van de altijd eigenzinnige David Cronenberg.
Op het bureau van Roth ligt in die jaren een filmproject getiteld The Rock.
Maar hij kan er niet mee aan de slag want hij is zojuist benoemd als de nieuwe chairman bij Walt Disney Studios.
En dat is het moment waarop Roth geeft het project aan Jerry Bruckheimer geeft.
En die ziet het samen met z'n collega Don Simpson wel zitten.
Ze hebben ook hun oog al laten vallen op een regisseur.
Dat is Tony Scott, de man die net Crimson Tide voor ze heeft gemaakt,
en jaren daarvoor de superhit Top Gun.
Maar Scott bedankt.
Hij wil liever met Robert De Niro en Wesley Snipes aan de slag om de film The Fan te maken.
Gelukkig is er is nog een andere kandidaat.
Een jonge regisseur die vooral heel veel meters heeft gemaakt met commercials en videoclips.
Een regisseur met wie Bruckheimer en Simpson net een andere actiefilm aan het draaien en afronden zijn.
Die film heet Bad Boys en Martin Lawrence en Will Smith spelen de hoofdrollen.
Die film moet zich dan nog bewijzen...
En die regisseur? Dat is de dan 30 jaar oude Michael Bay.
En die wil met het grootste plezier meedoen aan The Rock...
Voordat het verhaal van The Rock zich vooral op en rondom Alcatraz gaat afspelen, komen er nog een paar geweldige locaties langs.
Laat me dan eens even beginnen bij het Fairmont Hotel in San Francisco.
Dat komt in beeld als John Mason heeft gezegd wel mee te willen werken,
maar hij heeft wel wat eisen...
The Fairmont mag dus zichzelf spelen in The Rock.
Dat was wel anders in de jaren 80.
Het hotel vormde toen het decor van de populaire tv serie Hotel met onder meer James Brolin.
Daarin heette het toen het St Gregory Hotel.
The Fairmont is wel eens van de meeste luxueuze hotels in San Francisco.
Het werd gebouwd aan het begin van de 20e eeuw,
door de dochters van de Amerikaanse senator James Graham Fair,
ter nagedachtenis aan hun vader.
Een van die dochters was getrouwd met William VanderBilt.
Nou van weet je het wel: geld was niet echt een issue...
Het hotel was nog niet eens helemaal af toen het ternauwernood de verwoestende aardbeving van 1906 overleefde.
En het kwam in de geschiedenisboeken omdat een aantal staatsmannen er in 1945 samenkwam wat leidde tot de oprichting van de Verenigde Naties.
De details rondom het United Nations Charter werden besproken in de Garden Room.
En een plaquette in het hotel memoreert die gebeurtenis.
Voor de filmlocatie van The Rock moet je naar het dakterras van het hotel dat hoort bij de Presidentiële Suite.
Als je 18.000 dollar over hebt voor een nacht in die suite, kun je net als Sean Connery ook je haar op het terras laten knippen
Aan de opnamen daar op het terras 'hangt' nog wel een leuk verhaal.
En dat begint hiermee...
Mason gooit - zoals je je misschien nog kunt herinneren - hierna FBI directeur Womack over de rand van het terras om te kunnen ontsnappen.
Dat werd allemaal op en rondom het hotel gefilmd.
Maar ze hadden de straat beneden niet afgesloten waardoor enkele passanten opeens een man aan een touw zagen bungelen, niet wetende dat dat een stuntman was.
Ze belden direct met 911 en met het hotel om te horen dat er filmopnamen bezig waren.
Als je trouwens voor het hotel staat moet even naar links kijken.
Dan zie je de The Brocklebank Apartments te zien liggen.
Bij de entree daarvan vonden in de nazomer van '57 opnamen van Vertigo van Alfred Hitchock.
James Stewart ziet Kim Novak in haar groene Jaguar ziet stappen en wegrijden.
Vanaf daar achtervolgt hij haar.
Dat stukje informatie moest ik je toch even geven...
Het script van The Rock, dat dus begon op het bureau van Joe Roth zoals ik je straks vertelde, was oorspronkelijk geschreven door David Weisberg en Douglas Cook.
Maar zoals dat zo vaak gaat werd er aan dat scenario in de loop van de tijd nog wel wat geschaafd.
En niet door de minste en geringste, want als je eenmaal in de verhalen achter The Rock duikt kom je erachter dat ook Quentin Tarantino en Aaron Sorkin hun steentjes bijdroegen aan The Rock.
Ze zijn alleen nooit officieel erkend als schrijvers van de film.
Ook Jonathan Hensleigh - die meeschreef aan films als Jumanji en Die Hard With a Vegeance - kreeg die erkenning niet.
Dat leidde nog tot een flinke publieke ruzie tussen regisseur Michael Bay en de Writers Guild of America.
Maar het mocht niet baten: Hensleigh kreeg de credits niet.
Twee andere namen die ook niet op de aftiteling staan,
zijn Dick Clement en Ian La Frenais.
Twee schrijvers met een flinke staat van dienst.
Ik pik er even 1 film tussenuit: The Commitments, een werkelijk geweldige film uit 1991 over een Ierse soulband.
Zien, zou ik willen zeggen.
Maar goed, die twee schrijvers dus.
Die werden gevraagd het script van The Rock van wat humor te voorzien.
En de hoofdpersoon John Mason moest ook wat Britse trekjes krijgen.
En daarmee zijn we aangekomen bij het hoofdstuk acteurs.
Want de persoon die speciaal vroeg om Dick Clement en Ian La Frenais voor dat schrijfwerk was... je raadt het al: Sean Connery.
Connery had het script toegestuurd gekregen van Bruckheimer met de vraag of hij John Mason wilde spelen.
Hij had er wel oren naar, maar miste ook wat...
Nou, moet je weer even weten dat Sean Connery zijn agent Michael Ovitz de opdracht had gegeven om hem te helpen aan een goede actiefilm.
Er waren inmiddels alweer bijna 10 jaar verstrekken sinds Connery een Oscar had gewonnen voor The Untouchables.
En films als Indiana Jones and the Last Crusade, The Hunt for Red October en Rising Sun hadden ervoor gezorgd dat de wereld Connery zeker niet was vergeten.
Maar er mocht wel weer wat gebeuren.
Connery was ondertussen ook op de hoogte van het feit dat de James Bond-producenten bezig waren om 007 nieuw leven in te blazen met de film GoldenEye.
En dus vond hij een knipoog wel op z'n plaats.
Als je The Rock goed bekijkt dan ontdek je dat John Mason een man is die voor een speciale Britse dienst werkte voordat hij in Alcatraz terechtkwam.
Nou, dat was nou een voorbeeld van de humor die Dick Clement en Ian La Frenais erin moesten schrijven...
Sterker nog, er gaat op het web zelfs een fantheorie rond die beweert dat John Mason eigenlijk gewoon James Bond is.
In de show notes staat een link naar een leuk artikel daarover.
Connery had trouwens een hele goede reden om speciaal naar Clement en La Frenais te vragen.
Zij hadden op zijn verzoek namelijk ook het script van Never Say Never Again bewerkt.
The Rock mag grotendeels op Alcatraz zijn gefilmd,
en op nog wat andere in het oog springende locaties in San Francisco.
Maar er valt ook nog wel wat leuks te vertellen over locaties die je misschien niet direct opvallen.
Het gaat om het hele stuk tussen het moment dat John Mason uit de gevangenis wordt geplukt tot de scene met zijn dochter bij de Palace of Fine Arts,
waar ik straks meer over zal vertellen.
Even beginnen bij dat begin.
Mason wordt ondervraagd - zo wil de film laten geloven - op het kantoor van de FBI.
De karavaan met FBI auto's rijdt naar de Memorial Court tegenover het stadhuis van San Francisco.
Maar dat is natuurlijk helemaal geen FBI-kantoor.
In dat pand zit meerdere dingen waaronder het Herbst Theatre.
Maar dus geen FBI.
Als we Nicolas Cage en John Spencer in de mooie art deco lobby William Forsythe zien ontmoeten, zitten we opeens niet meer in San Francisco.
Dan staan de mannen in de lobby van de Trust Building.
Die ligt in het hartje van Los Angeles.
Als we dan even vooruit spoelen en Sean Connery zien ontsnappen uit de Fairmont Hotel,
gaat Nicolas Cage achter hem aan...
Hij rent het gebouw uit en ziet in een steegje de knalgele Ferrari die hij inpikt om de achtervolging in te zetten.
Uh uh uh. Opnieuw niet San Francisco.
Maar wederom downtown LA.
Bij het bekende Millennium Biltmore Hotel.
Het steegje van onder meer de film Chinatown zoals je weet als je mijn aflevering over dat speciale hotel hebt beluisterd.
Cage zet de achtervolging dus in en scheurt op een gegeven moment met de Ferrari door een autowerkplaats en knalt door de gevel...
Je raadt het al... ook geen San Francisco, maar LA.
En wel in San Pedro op de hoek van 7th Street en Centre Street.
San Pedro heb ik ook al een keer eerder genoemd,
want het zit in de buurt waar ook films als The Big Lebowski, The Usual Suspects en Top Gun Maverick werden gefilmd.
Het huis van de dochter van John Mason ligt inderdaad ook in die buurt en niet in San Francisco...
Zo doe je dat dus als filmmakers...
De gigantische achtervolging eindigt wel weer in San Francisco.
Die Cable Car die ontploft?
Dat is dan weer hartstikke San Francisco...
Op de kruising van Pacific Ave & Jones Street om precies te zijn
Normaal gesproken kom je bij lekker graven naar verhalen over andere acteurs, altijd wel leuke of verrassende verhalen tegen.
Maar die bleven bij The Rock een beetje uit.
Vooruit, met een uitzondering dan.
Want de rol die Nicolas Cage in de film speelt, werd eerst aangeboden aan Arnold Schwarzenegger.
Dat heeft hij in meerdere interviews verteld.
Hij vond het script destijds niet de moeite waard en bedankte voor het aanbod.
Maar Schwarzenegger en Connery... zie je het al voor je?
Ik denk eerlijk gezegd dat die combinatie niet gewerkt zou hebben...
Over de andere rollen heb ik niks meer kunnen vinden.
Dat neemt niet weg dat ze wel even de moeite waard zijn om te melden,
zoals Ed Harris die Generaal Francis Hummel speelde,
of John Spencer - die ik toch zo geweldig vind in West Wing - die hier de onuitstaanbare FBI Directeur Womack neerzette.
En dan noem ik toch gelijk even David Morse en William Forsyth
en zeker ook Michael Biehn, Tony Todd en Gregory Sporleder,
allemaal wandelende testosteronbommen....
Over testosteron gesproken...
Als er iets is dat aan het enorme machokarakter van The Rock meewerkt,
dan is het wel de vette muziek van Hans Zimmer...
Zimmer's naam wordt eigenlijk altijd in een adem genoemd met The Rock,
Maar hij maakte de muziek voor de film niet alleen.
Dat deed hij deels met Nick Glennie-Smith en Harry Gregson-Williams
Toch valt niet te ontkennen dat de score wel echt die onmiskenbare Zimmer-sound heeft.
En ja, fans van Expeditie Robinson kennen het natuurlijk ook van dat tv programma...
Ik zou altijd graag wat meer laten horen van de muziek, maar het mag maar een citaatje zijn he...?
En dan is er nog dat verhaal dat ze bij Disney op enig moment toch wat zenuwachtig werden over de oplopende kosten.
En dus werd Michael Bay op enig moment ter verantwoording geroepen.
Wat ik dan wel weer bijzonder vind want ik zou zeggen, dan klop je toch bij de producent aan?
Maar goed. Bay moest dus op het matje komen.
Connery - die de film mede produceerde - hoorde ervan maar had zijn golf outfit nog aan.
Maak niet uit, ik ga met je... moet hij geroepen hebben.
Daar hadden een paar Disney executives geen rekening mee gehouden.
Die moeten bleek zijn weggetrokken toen Connery de vergaderkamer ook kwam binnenlopen en even snel duidelijk maakte dat ze het de regisseur niet zo moeilijk moesten maken...
The Rock werd opgedragen aan producent Don Simpson.
Simpson overleed op een van de laatste draaidagen van de film.
En dat moet wat geweest zijn daar op die set...
Kijk, alle betrokkenen waren op de hoogte van de nogal explosieve levensstijl van Don Simpson.
Maar dat bericht, dat moet het toch wel hebben ingehakt.
Er werden volgens de verhalen op die betreffende dag scenes gedraaid in een oude watertank in Studio 30 van Sony In Hollywood.
Sean Connery schrok zich naar verluidt het lazerus toen hem werd gezegd dat er vreselijk nieuws was.
Hij dacht eerst dat er wat was met zijn vrouw of zijn zoon.
Producent Jerry Bruckheimer moet zich ook rot zijn geschrokken,
maar besloot wel door te werken.
Zijn gedachte: hoe houd ik dit nieuws weg bij mijn regisseur?
Die regisseur - Michael Bay dus - kreeg het alsnog te horen van Nicolas Cage...
Bay en Bruckheimer sloten zich daarna een paar uur op in een trailer op de set.
Don Simpson werd op 19 januari 1996 dood aangetroffen in zijn badkamer in zijn huis in Bel Air.
Een combinatie van cocaïne en medicijnen was hem fataal geworden.
Mocht je meer willen lezen over Don Simpson en zijn turbulente levenstijl dan is het boek getiteld High Concept aan te raden.
Er is ook nog een podcast waarin Simpsons ondergang uit de doeken wordt gedaan. Die heet The Don, maar niet iedereen vindt die even geslaagd....
Ik zet de link wel weer even voor je bij de show notes.
De volgende locatie dan.
Palace of Fine Arts.
Het is de plek in The Rock waar John Mason met zijn dochter afspreekt die hij al in tijden niet heeft gezien omdat hij in de bajes zat.
De Palace of Fine Arts een plek in San Francisco die bij de meeste bezoekers niet direct in hun top 5 hebben staan van dingen die ze in de stad willen zien.
Maar ik kan het je echt aanraden.
In de kern is het een plek die kan worden afgehuurd voor feesten, partijen en congressen en dat soort dingen.
En waar ook een theater in zit.
Maar eigenlijk is het toch vooral bekend vanwege de fraaie koepel die aan het park met de vijver ligt.
De Palace of Fine Arts werd gebouwd omdat San Francisco aan de wereld wilde laten zien hoe het na de verwoestende aardbeving en brand van 1906 weer uit de as was herrezen.
In twee uur tijd werd er vier miljoen dollar verzameld.
Het gebouw moest onderdak gaan bieden aan een tentoonstelling in 1915 om de bouw van het Panamakanaal te vieren.
De Californische architect Bernard Maybeck liet zich bij zijn ontwerp inspireren door een gravure van een Romeinse ruïne.
Het is echt een geweldige plek voor een wandeling rondom de vijver, langs de Romeinse zuilen en onder de prachtige koepel.
Daar waar Sean Connery en Claire Forlani - die zijn dochter Jade speelt - een goed gesprek hebben voordat de FBI arriveert.
Het is vaker gebruikt al filmlocatie.
In Vertigo van Alfred Hitchock komt het ook weer duidelijk in beeld.
Aan de brede bioscooprelease van The Rock op 7 juni 1996 ging nog een spectaculaire wereldpremière vooraf.
Laat dat maar aan Jerry Bruckheimer over.
Die première vond niet plaats in een bioscoop in LA of zo.
Maar op de binnenplaats van Alcatraz.
Op 3 juni werden 500 gasten naar het eiland gevaren.
Zij kregen de film te zien kregen in een speciaal voor de gelegenheid gebouwde bioscoopzaal.
Toen ook het 'normale' publiek vanaf 7 juni naar de film kon,
was de film direct een hit.
In het eerste weekend bracht The Rock in de VS 25 miljoen dollar op.
Dat groeide uit naar 134 miljoen dollar in Amerika en 200 miljoen in de rest van de wereld.
Daarmee ware de productiekosten van 75 miljoen dollar ruimschoots terugverdiend...
De pers klom niet echt op de banken voor The Rock
De film werd maar een beetje zo-zo ontvangen.
Maar goed, noem mij één Michael Bay film waar de pers wel dol op is...
Bij de Oscars volgde later nog een nominatie voor het Beste Geluid, maar die ging dat jaar naar The English Patient.
Oh ja, en in Nederland? Hier gingen meer dan 600.000 mensen naar de bioscoop voor de avonturen van Nicholas Cage en Sean Connery...
The Rock was wereldwijd zo'n hit dat het eigenlijk verrassend is dat er nooit een vervolg is gemaakt.
Ik zal je eens wat vertellen:
die plannen waren er wel.
Michael Bay heeft toegegeven dat er een plan lag om het verhaal van The Rock weer op te pikken daar waar de film eindigde...
met Stanley Goodspeed in het bezit enkele zeer vertrouwelijke microfilmpje...
Maar dat idee is definitief de prullenbak ingegaan met het overlijden van Sean Connery op 31 oktober 2020...
Want wie zou anders in vredesnaam John Mason kunnen spelen...
Of zou Artificial Intelligence soms...
Nee, het is wel goed zo.
Die locatie aan het einde van The Rock
Je weet het misschien nog... die kerk.
Die stond natuurlijk helemaal niet in Fort Walton in Kansas,
zoals de film je wilt laten geloven.
Het was de Sacred Heart Mission Church in Saticoy,
een plaatsje net boven Los Angeles.
Maar je hoeft die kerk niet meer op te zoeken.
Want hij ging in augustus 2005 in vlammen op.
Dat kan dus ook gebeuren...
En dan is er nog die ene locatie waar ik je natuurlijk nog mee naar toe moet nemen...
Juist Alcatraz.
Ook dé locatie van De Clint Eastwoodfilm Escape From Alcatraz uit 1979.
Die andere film over de gevangenis - Birdman of Alcatraz uit 1962 met Burt Lancaster - mocht niet op het eiland worden opgenomen.
En er zijn nog verschillende andere films waarin je het eiland te zien krijgt, zoals X-Men The Last Stand en The Book of Eli.
Maar The Rock geeft de locatie toch wel echt een ereplaats.
Alcatraz alleen maar aanwijzen als filmlocatie kan natuurlijk niet.
Ik moet je er ook bij vertellen dat het niet altijd een gevangenis is geweest.
Het eiland kwam in 1846 in handen van ene Julian Workman die het kreeg van de Mexicaanse gouverneur om er een vuurtoren op te bouwen.
Ging allemaal niet door en door de hoogoplopende ruzie tussen Mexico en de VS,
kwam het in de 19e eeuw in handen van de Amerikanen die het een militaire bestemming gaven.
Pas tijdens de Amerikaanse burgeroorlog werden er op een deel van het eiland gevangenen opgesloten.
Een federale gevangenis werd het in 1934.
Dat zou het in totaal 29 jaar blijven.
Tijdens die periode was de meest bekende gevangene Al Capone.
In 1963 sloot Alcatraz de deuren.
Dat was niet - zoals wel eens wordt gezegd - omdat er drie gevangenen wisten te ontsnappen, maar omdat de gevangenis te duur werd.
Een ander verhaal dat de ronde gaat is dat het onmogelijk zou zijn om naar het vasteland te zwemmen vanwege de stroming en de temperatuur van het water.
Maar er is een gevangene geweest - John Paul Scott - die de oversteek wel redde.
Hij werd alleen weer opgepakt omdat hij onderkoeld aan kwam.
Toen ik in 1994 met vrienden voet zetten op Alcatraz was een van de eerste dingen die de man van de National Park Service vroeg of Frank Morris, John Anglin en Clarence Anglin soms in onze groep zaten.
Dat waren de namen van de drie gevangenen die op 11 juni 1962 wisten uit te breken en van wie nooit meer wat is vernomen...
Dat is trouwens niet helemaal waar want er zijn verhalen dat de mannen het hebben gered en in de anonimiteit zijn gedoken.
Het verhaal van die ontsnapping wordt verteld in de film Escape From Alcatraz van met Clint Eastwood in de hoofdrol.
Voor de opnamen van The Rock wilde de National Park Service -
- die het voor het zeggen heeft -
het eiland niet helemaal dichtgooien.
De opnamen overdag vonden dus plaats terwijl er ook groepen toeristen over het eiland liepen die buiten beeld moesten blijven.
Want alleen de scenes in de tunnels en in de doucheruimte werden níet op het eiland gefilmd, maar in een studio.
Toen ik Alcatraz in '94 bezocht was ik nog helemaal niet bezig met filmlocaties zoals ik dat nu ben.
En The Rock moest er nog worden gefilmd.
Ik heb er dus langs de cellen gelopen,
en over die bekende binnenplaats,
niet wetende dat de boel 16 maanden later gebruikt zou worden voor de opnamen.
Had ik dat toch maar eens geweten...
En dan nog...
Daar had ik toch niks aan kunnen veranderen...
Misschien dat ik dan wel wat meer foto's had gemaakt!
Dat was hem weer.
Je luisterde naar Fantastische Filmlocaties.
Mijn naam is Jeroen Huijsdens.
Een overzicht van de filmlocaties uit deze aflevering vind je op de website Sceen-it.com, met hele handige GPS locaties.
Op de website FantastischeFilmlocaties.nl vind je alle shownotes terug,
waaronder links naar de website van de verschillende locaties.
Wil je voortaan niks van deze podcast missen, abonneer je dan.
Dat kan bij alle bekende podcastplatformen.
Als je deze podcast nou leuk vindt en mij wil helpen aan nog meer luisteraars,
laat dan een recensie achter bij Apple Podcasts of bij Spotify.
Zodat ook anderen deze serie beter vinden.
Voor nu zeg ik: tot een volgende keer.
+31 (0)33 456 49 85
info@fantastischefilmlocaties.nl
KvK Filmtaal 34120749