Fantastische Filmlocaties is een podcast over beroemde films en de locaties waar ze werden opgenomen. Je hoort dingen die je nog niet wist over de films die aan bod komen en de mensen die ze maakten. Presentator en samensteller Jeroen Huijsdens legt ook uit waarom hij het zo ontzettend leuk vindt om filmlocaties te bezoeken. Dat doet hij door verhalen en ervaringen te delen met de luisteraars. Deze keer aandacht voor Mission: Impossible.
De aflevering is ook op andere platformen te vinden die de RSS-feed van SoundCloud oppakken.
Paramount Pictures
Sceen-it.com: de filmlocaties met handige GPS-locaties
Playlist Spotify Fantastische Filmlocaties
Website Nationaal Museum van Praag
Speciale dank
Speciale dank gaat uit naar Charles Hood en Drew Taylor van de Mission: Impossible podcast Light the Fuse.
De muziek is van de Oekraïense Alex Savochka (Alex MakesMusic).
Ontdek de verhalen achter de schermen, bekijk prachtige afbeeldingen van de locaties en laat je inspireren door de magie van de filmwereld.
Reacties op deze aflevering zijn meer dan welkom! Als er hieronder nog geen reactie staat, betekent dat natuurlijk niet dat jij niet de eerste niet kunt zijn...
Reacties moeten voldoen aan onze huisregels en worden voor publicatie gecheckt door onze moderator.
E-mailadressen worden niet gepubliceerd. Alle velden zijn verplicht.
Het is begin van 1996.
Er worden voor dat jaar films aangekondigd als
The Rock, Twister, Independence Day en Trainspotting
En, er staan twee films gepland met een van de grootste sterren van Hollywood.
26 jaar later is hij dat nog steeds...
Je luistert naar Fantastische Filmlocaties, een podcast over films en de locaties waar ze werden opgenomen.
Ik denk dat je dingen gaat horen die je nog niet wist,
Over de film en de mensen die hem maakten.
Én ondertussen probeer ik duidelijk te maken waarom ik het zo leuk vind om filmlocaties te bezoeken.
Mijn naam is Jeroen Huijsdens en in deze aflevering neem ik mee naar Londen en Praag en vertel ik je van alles over Mission: Impossible.
Vooruit, laat ik maar gelijk even met een oproep beginnen.
Zet maar in je agenda:
13 juli - Mission: Impossible: Dead Reckoning Part One
En 27 juni volgend jaar - Dead Reckoning Part Two
Want dat zijn de data waarop deze twee films uit de Mission Impossible franchise in de Nederlandse bioscopen gaan draaien.
Het schijnen de laatste twee films te worden met Tom Cruise als IMF-agent Ethan Hunt.
Na 8 films wordt er een punt gezet.
Ik ga er een beetje van uit dat we hier als fans onder elkaar zijn.
Want de mensen die een hekel hebben aan Tom Cruise,
of die helemaal uitgekeken zijn op deze filmserie,
die zullen wel niet op PLAY hebben gedrukt bij deze podcast.
Ik ben in ieder geval wel een fan.
Waarom?
Tja, omdat ik het gewoon uitstekend gemaakte Hollywoodproducties vindt.
En omdat ik verslaafd ben geraakt aan de geweldige filmlocaties en de manier waarop die in beeld worden gebracht.
Van Dead Horse Point State Park in Utah in deel twee
Tot het koninklijke paleis van Caserta in Italië in deel drie
Van de Burj Khalifa in Dubai in deel vier.
Tot de Weense Opera in deel vijf,
om maar een paar voorbeelden te noemen.
Voor film 7 en 8 zijn Tom Cruise en zijn team onder meer naar Noorwegen, Italië en Zuid-Afrika gegaan...
Ik kijk er naar uit!
Maar goed, het begon allemaal in 1996.
In Praag en Londen.
Daarover zo meteen meer...
Eerst weer even naar het prille begin.
De eerste Mission: Impossible film werd gemaakt toen ze in Hollywood zo ongeveer alle tv series uit de jaren 50, 60 en 70 afstoften.
Het was de tijd van familiefilms als The Adams Family en The Flintstones.
Maar ook van actiefilms als The Saint en vooral The Fugitive.
Het succes van die laatste film ontging niemand, ook Paramount niet.
Zij hadden de rechten van Mission: Impossible,
de tv serie die met succes tussen 1966 en 1973 werd uitgezonden door CBS.
De serie met die kenmerkende quote "This recording will self-destruct in five seconds..."
En dat geweldige muzikale thema van Lalo Schifrin...
Het is zo grappig hoe je in dit origineel eigenlijk de Argentijnse oorsprong van de componist terughoort...
Maar goed, Paramount zag een speelfilm dus wel zitten.
Het leek een kwestie van de juiste mensen op de juiste plaats bij elkaar brengen...
Nou moet je ook weten dat Tom Cruise op dat moment zo ongeveer de wereld aan zijn voeten had liggen.
Na het commerciële succes van Top Gun en Cocktail in de jaren 80
had hij de draai gemaakt naar films die ook bij het kritischer publiek goed vielen.
Rain Man, Born on the Fourth of July en A Few Good Man, om wat voorbeelden te noemen.
Maar Cruise wilde - zoals altijd - meer.
Meer zeggenschap, meer controle.
En daarom richtte hij samen met Paula Wagner, de vrouw die elf jaar lang zijn agente was bij Creative Artists Agency, in 1992 Cruise Wagner Productions op.
En vestigden ze hun kantoor op het studioterrein van ... juist ....Paramount.
Er zijn wat tegenstrijdige berichten wie nou wie als eerste opzocht.
Of dat Paramount eerst bij Cruise aanklopte,
of dat Cruise en Wagner de studio voor waren,
maar het feit is dat Cruise in zijn jeugd een grote fan was van de tv serie,
én dat hij Wagner overtuigde om Mission: Impossible de eerste film te laten zijn van hun gloednieuwe productiemaatschappij...
Vooruit, laten we de eerste filmlocaties eens opzoeken.
Daarvoor moeten we naar Praag en naar London.
En, naar de beroemde Pinewood Studios, net buiten de Engelse hoofdstad
want laten we eerlijk zijn:
als je het hebt over de eerste Mission: Impossible film,
dan heb je het toch al vrij snel over de beroemde scene in de kluis in het Langely,
die in het hoofdkantoor van de CIA.
Het is de scene waarin Tom Cruise zich vlak boven de vloer met bewegingssensoren in balans moet zien te houden...
Zowel die scene als die in de tunnel met de trein werd gefilmd in Pinewood.
Die kluisscene is er toch wel een om even stil bij te staan.
Is het niet omdat ie zo nagelbijtend spannend is,
dan toch wel omdat hij er bijna niet in gezeten had zoals we hem nu kennen.
Het lukte Tom Cruise maar niet om na de val in balans te blijven.
Elke keer tikte hij met zijn hoofd de grond aan.
Waarop regisseur Brian De Palma de hoop opgaf en de scene wilde omgooien.
Volgens de verhalen kwam Tom Cruise toen zelf op het idee kwam om wat Engelse muntstukken in zijn schoenen te doen.
Daardoor kreeg hij nét wat meer tegengewicht.
En lukt het om perfect in balans te blijven...
De Vault Scene is ook wel even het noemen waard omdat het ontwerp er van de zo geweldig is.
Het moet ook jou direct aan een andere film hebben doen denken.
Juist, 2001 A Space Odyssey.
Maar er is nog een reden waar de scene het noemen waard is.
Het is namelijk 9 minuten lang bijna volledig stil.
Geen muziek, een paar geluiden een enkele opmerking van Luther.
Dat is iets dat dat je toen, maar ook nu niet meer tegenkomt in een actiefilm.
De Palma noemt het zelf ook nog steeds The Silent Sequence...
Toch nog een kleine aanvulling op dit verhaal wat betreft de locatie...
Het deel op het hoofdkantoor van de CIA werd niet helemaal in Pinewood gedraaid.
Er werd ook gebruik gemaakt van de entree van de County Hall in het hart van London, net naast Westminster Bridge.
Een andere plek in Londen waar voor Mission: Impossible werd gefilmd, is waar je nu Potters Fields Park vindt.
In de film landt daar de helikopter van IMF-baas Kittridge.
En zie je de prachtige Tower Bridge op de achtergrond.
Ik noem die locatie even - ook al is die maar kort in beeld - omdat je iets verderop, langs de Thames, ook nog een andere locatie uit de film treft.
Eentje die wat langer in beeld komt.
In de slotscène.
Waar Ethan Hunt en Luther Stickell op het terras het glas heffen op de goede afloop.
Dat werd gefilmd bij The Anchor, een Britse pub die daar al sinds 1616 zit,
en een waanzinnig rijke historie kent.
Op die plek wordt werkelijk al eeuwen bier gebrouwen...
Het is echt een geweldige bar om een stop te maken als je in London bent.
Dat de luiken tegenwoordig rood van kleur zijn - net als de rest van het pand - en niet meer blauw zoals in Mission: Impossible,
dat moet je maar even op de koop toenemen...
We gaan weer even een paar jaren terug in de tijd.
Tom Cruise en Paula Wagner hadden net hun eigen productiemaatschappij opgericht
toen ze een deal sloten met Paramount Pictures over Mission Impossible.
Ze besloten regisseur Sydney Pollack bij de film te betrekken.
Geen onbekende voor Cruise want hij had net de film The Firm met hem gemaakt.
Pollack ging aan de slag en werkte een paar maanden aan Misssion: Impossible.
Maar toen gebeurde er iets bijzonders.
Cruise, die in dezelfde straat woonde als Steven Spielberg, ging op een dag bij hem eten.
En wie was er ook uitgenodigd? Brian de Palma.
De drie praatten lekker de hele avond de film.
Bij thuiskomst besloot Cruise alle films van De Palma opnieuw te bekijken.
Achter elkaar....
En toen kwam hij tot de conclusie: dit was de man die Mission: Impossible moest gaan regisseren.
Sydney Pollack werd bedankt, Brian De Palma werd verwelkomd.
Een van de eerste dingen die hij deed was de scenarioschrijvers Steve Zaillian en David Koepp bellen.
Dat wil niet zeggen dat er niet al een verhaal lag.
En dan heb ik het niet over het werk van Sydney Pollack
maar over een script van twee andere schrijvers.
Gloria Katz en Willard Hyck, die samen ook aan Indiana Jones and the Temple of Doom hadden gewerkt, hadden al een script opgeleverd.
Maar dat vond De Palma niet goed genoeg.
Hij begon met Steve Zaillian, de schrijver van Schindler's List
Maar die zei maar zes weken tijd te hebben.
Toch werkte hij in die tijd intensief samen met de Palma om de basis vast te leggen.
Na die zes weken ging het stokje over naar David Koepp, die net Jurassic Park had geschreven.
En dan heb je toch al heel wat schrijverstalent bij elkaar, zou je zeggen.
Nou, het was nog niet genoeg.
Cruise haalde vervolgens Robert Towne erbij, de man die hij vaker benaderde voor het finetunen van scripts.
En die Towne was ook geen kleine jongen,
en dan hoef ik alleen maar Chinatown te zeggen.
Ondanks de betrokkenheid van Zaillian, Koepp én Towne ging de preproductie van Mission Impossible van start zonder een script waar iedereen achter stond...
Straks meer over de moeizame start van Mission.
Maar nu eerst weer even terug naar Londen,
Want daar is nog een locatie waar ik je mee naar toe wil nemen.
Liverpool Street Station. Het trein- én subway station.
In de film is het de plek waar - oren dicht, SPOILER ALERT - Ethan Hunt ontdekt dat Jim Phelps nog leeft.
En dat hij dus niet is omgekomen in Praag.
De twee mannen gaat na de ontmoeting bij de telefooncel in een restaurant zitten.
De fans zijn dol op die scène.
Omdat De Palma en editor Paul Hirsch daar heerlijk spelen met de montagemogelijkheden van film.
Wat gebeurt er:
Jim Phelps vertelt Ethan Hunt zijn versie van de gebeurtenissen in Praag.
Maar ondertussen zien we in beeld dat Ethan voor zich ziet wat er echt is gebeurd.
En dat alles wordt ondersteund door de muziek van componist Danny Elfman...
Zie je het ook weer voor je?
Dat is nou de kracht van filmmuziek...
By the way, voor de liefhebbers:
Danny Elfman kreeg vier weken de tijd om de score voor Mission Impossible te schrijven.
Hij werd er namelijk pas op het allerlaatste moment bijgehaald.
Ook hier gold dat er al wel muziek was.
Van Alan Silvestri.
Maar die werd afgekeurd.
En toen werd Elfman gevraagd de klus te klaren.
Elfman was niet de enige die zijn tanden mocht zetten in het bekende thema.
Adam Clayton en Larry Mullen van U2 werden ook gevraagd.
Zij leverden voor de soundtrack 2 versies op, waarvan the main theme voor de aftiteling werd gebruikt.
>
Nog even terug naar Liverpool Street Station.
En het restaurant waar de mannen zitten.
Dat was het Italiaanse Ponti's.
En de scene waar ik je net over vertelde, werd er gedraaid op 29 juli 1995.
Waarom ik dat weet?
Omdat er lange tijd een plaquette in het restaurant heeft gehangen waar dat op stond.
Ponti's is helaas gesloten.
Ik heb nog wel contact gehad met de eigenaar.
Ik wilde wel weten wat er met het de plaquette is gebeurd...
Maar hij wist het ook niet.
Hij dacht dat die op de locatie was achtergebleven;
hij heeft hem in ieder geval zelf niet meer.
Wel vertelde hij nog dat iedereen onder de indruk was van de enorme trailer van Tom Cruise die op de stoep stond.
En dat de filmster ongelooflijk aardig was tegen iedereen van zijn team.
Goed. Ik vertelde daarstraks over de opstartproblemen met het script.
Wat wel een mooi verhaal is dat daarover de ronde doet,
is dat de film een brug zou proberen te slaan tussen de tv serie en de nieuwe film.
Hoe?
Door de cast van de serie, waaronder ook acteur Martin Landau, te vragen voor de openingsscène.
Maar ze zouden daarin allemaal wel direct te loodje leggen...
Dat was blijkbaar iets te veel gevraagd...
Dus ging dat hele plan niet door.
Bepaalde fans van de serie waren sowieso een beetje ontdaan.
Dat komt omdat het enige karakter uit de serie - Jim Phelps - ook nog eens de bad guy bleek te zijn...
Dat was de reden waarom acteur Peter Graves, die de rol speelde in de serie geen zin had om mee te doen.
De rol ging uit eindelijk naar Jon Voight.
Normaal gesproken kom ik bij onderzoek voor de podcast altijd wel een hele rij namen tegen van acteurs en actrices die voor de verschillende rollen werden gecast.
Maar bij Mission Impossible hebben ze dat dossier blijkbaar in een kluis opgeborgen.
Wel hoorde ik dat zowel Juliette Binoche en Anne Parillaud opgingen voor de rol van Claire.
Maar die rol ging naar Emanuelle Béart.
Die raakte trouwens zwanger waardoor ze haar dikke buik bij de reshoots die later plaatsvonden slim uit beeld moesten zien te houden.
En er is ook nog informatie over Kittridge, nu gespeeld door Henry Czerny.
In een vroeg stadium werd daarover ook gesproken met John Malkovich en Gene Hackman.
Maar we weten dat dat ook niet door is gegaan.
Okay, dan is het nu tijd om naar Praag te gaan.
De plaats van de openingsscène van Mission: Impossible.
En van een stukje van de scene met het restaurant met dat gigantische aquarium.
De scene waarin Ethan Hunt ontdekt dat Kittridge denkt dat hij de Mol is.
En dat Kittridge denkt het lek boven water te hebben gekregen.
Ik zei vlak voor het fragment bewust dat 'een stukje van de scene' in Praag is gefilmd.
Want alleen het begin en het einde ervan werden gedraaid op het Oude Plein in het hartje van Praag.
Het hele stuk in het restaurant - tot en met het moment waarbij de ruit van het aquarium kapotgaat - werd in een studio van Paramount Pictures opgenomen.
Bewust; want er waren grote zorgen of het wel goed zou gaan.
Niet alleen met het glas en met die duizenden liters water.
Maar ook omdat De Palma dacht dat het niet goed zou uitpakken met de stuntman die Cruise moest vervangen.
Daarom deed hij een beroep op Cruise.
Of hij niet toch zelf voor de watermassa weg wilde wegrennen...
Cruise was ook niet helemaal zeker van zijn zaak
Hij vroeg de stuntcoördinator meerdere keren wanneer de ruit precies zou exploderen.
Maar het ging goed...
Als je Tom Cruise naar het restaurant ziet lopen, dan zie je echt The Old Square in Praag.
En dat geldt ook voor het shot dat je ziet als hij bij het restaurant vandaan rent, met het water achter zich aan.
Maar alles wat ertussen zit: studiowerk.
Mission: Impossible in Praag is vooral de openingsscene.
Die werd bijna helemaal op en rond de beroemde Karelsbrug opgenomen.
Een mooi startpunt voor het bezoeken van de locaties is het Liechtenstein Paleis aan de oever van de Moldau-rivier.
In de film zien we Tom Cruise en Kristin Scott Thomas de ambassade uitkomen.
Ze zien hoe Golitsyn er alsnog met de NOC-list vandoor dreigt te gaan.
Maar horen ook van Jim Phelps dat er iets helemaal mis gaat.
Ethan Hunt laat Sarah achter en rent via de straat Na Kampé naar de Karelsbrug.
En als hij daar de trap opvliegt, ziet hij op zijn beeldhorloge hoe Jim Phelps wordt neergeschoten.
Hunt rent nog naar Phelps op de Karelsbrug, maar de chaos wordt alleen nog maar erger.
Want korte tijd later ziet Hunt hoe de auto van een van zijn collega's wordt opgeblazen.
We zijn dan qua locaties weer op het pleintje bij Na Kampé.
Hunt probeert daarna Sarah te redden die hij de rivier heeft achtergelaten.
Maar ook zij is net het slachtoffer van de mysterieuze moordenaar.
Hunt treft haar net als Golitsyn aan bij het hek bij de kade.
En dan moet hij er als een speer vandoor omdat de politie er aankomt.
Er is eigenlijk nauwelijks wat veranderd sinds de opnamen in 1995.
Okay, het hek is anders, maar er is nog steeds een hek op die plek.
En ook het pleintje, de trappen en natuurlijk die brug staan er als vanouds.
Ik bezocht de filmlocaties een paar maanden terug.
Het was mijn eerste keer in Praag.
Toen we aankwamen aan het einde van de middag was mooi weer.
Dus dachten we, laten we lekker naar de Karelsbrug lopen.
Het was nog geen 15 minuten lopen van ons hotel.
Maar het was echt zo krankzinnig druk op de Karelsbrug dat je haast echt over de hoofden moest lopen om de brug te kunnen oversteken.
Het alternatief dat we toen bedachten was vele malen leuker en - zo bleek - vele malen effectiever.
We zetten de wekker de volgende ochtend extra vroeg en zaten daardoor al om half zeven op de leenfiets van het hotel.
Rijdend in een nog donker en ijzig koud Praag.
Maar leuk dat het was!
Dan kun je fietsend over de Karelsbrug.
Er was niemand, behalve wat fotografen die druk bezig waren om de mooie zonsopgang in beeld te brengen.
Dat we daardoor de locaties van Mission: Impossible in alle rust en in het donker - zoals in de film - konden bezoeken, was wel weer een cadeautje...
De opnamen van Mission Impossible vonden plaats van maart tot en met augustus van 1995.
Dat ging hier en daar niet vlekkeloos.
Er kwamen geruchten naar buiten dat het er flink aan toe ging op de set.
En dat het vooral botste tussen megaster Cruise en regisseur De Palma.
Maar blijkbaar liep de temperatuur nooit zo hoog op dat er een onwerkbare situatie ontstond.
Wel werd duidelijk dat Cruise liever geen mensen om zich heen heeft die zeggen dat iets niet kan.
Of zoals het zo mooi werd verwoord in een artikel in het Amerikaanse filmmagazine Premiere: "Cruise is an optimist of Churchill-like proportions."
Dus toen hem werd verteld dat de windtunnel voor de slotscène niet haalbaar was omdat ze niet aan een krachtige windturbine konden komen, konden die mensen op zoek naar ander werk...
Ik heb zo nog 1 filmlocatie In Praag voor je.
Maar voordat ik die onthul, moet ik je echt nog even wijzen op een paar anderen.
De eerste zit echt maar heel kort in de film, maar is wel een mooie plek hoor.
Net naast de Karelsbrug, is een straatje Platnéřská geheten.
Je hebt er prachtig uitzicht op de Praags burcht die aan de andere kant op de heuvel ligt.
Aan het einde van dat straatje, vlakbij de rivier.
is aan de linkerkant het gebouw dat in de film dienst doet als The Safe House.
Jim Phelps loopt er aan het begin van de film naar toe.
En Ethan Hunt keert er na afloop van de desastreuze operatie ook weer terug.
Alles wat er zich binnen afspeelt, werd daar niet gefilmd, maar alles op straat wel.
En dan is er nog de plek met de telefooncel.
Decel die Hunt gebruikt om zijn superieuren te melden dat zijn team dood is...
Dat werd gefilmd op de plek dat op Google Maps staat gemarkeerd als de Forbidden Bench.
Het zal je niet verbazen dat de telefooncel er niet staat.
Of niet meer staat...
En dan is er ook nog Grand Hotel Europa.
Dat werd gebruikt voor de ontmoeting tussen Hunt en Job, gespeeld door Vanessa Redgrave.
Het hotel wordt - as we speak - helemaal gerenoveerd.
Ik hoop dat de mooie details bewaard blijven.
Alle overige locaties vind je terug via de shownotes.
Mission: Impossible beleefde zijn première op 20 mei 1996 in Los Angeles.
De film ging twee dagen later draaien in meer dan 3.000 Amerikaanse bioscoopzalen.
Het was tot op dat moment nog niet eerder voorgekomen dat een film in zoveel zalen uitging.
De film was vanaf dag één een hit en brak verschillende records.
In Amerika werd er meer dan 180 miljoen dollar opgehaald.
Internationaal kwam daar nog eens 277 miljoen bij.
Een geweldig succes voor Tom Cruise want die had zijn salarisstrookje vooraf ingeruild voor een percentage van de boxoffice.
De pers liep niet echt over van enthousiasme.
Er was vooral kritiek op het plot.
Het publiekssucces leidde vier jaar later tot het eerste vervolg, geregisseerd door John Woo.
Zes jaar later ging JJ Abrams in de regiestoel zitten voor deel 3.
Vanaf deel 4 - in 2011 - gingen alle remmen los en werden Tom Cruise en zijn stunts én de locaties de echte centre pieces.
Goed, en dan is er nog een fantastische filmlocatie over...
Het is volgens de film de Amerikaanse ambassade in Praag.
Maar in werkelijkheid is het het National Museum.
Of zoals de Tjechen het noemen het Narodni Muzeum.
Een werkelijk geweldig gebouw dat als sinds 1818 dienst doet als National Museum.
En waar in totaal 14 miljoen museumitems te vinden zijn.
Het is een museum waar liefhebbers van natuurstenen en dieren enorm aan hun trekken komen.
En waar ook een indrukwekkende tentoonstelling was - althans toen wij er waren - over het verzet van de Tjechen tegen de Nazi's.
Als je er heengaat vergeet dan niet naar de koepel te gaan.
Je hebt er prachtig uitzicht over Praag.
Ik wilde het museum natuurlijk vooral zien vanwege de rol in Mission: Impossible.
Maar weet dat de hal ook is gebruikt in de James Bondfilm Casino Royale.
Daarin moet het het hotel van Bond en Vesper in Venetië voorstellen.
En wederom een tip: reserveer je tickets van tevoren en ga direct als het museum opent.
Dan heb je nog de beste kans om foto's te maken van de fenomenale trappen zonder al te veel mensen erop.
Want die trappen daar in de hal, die zijn echt fantastisch!
Van dichtbij, maar zeker ook van boven als ze associaties oproepen met de trappen in tekeningen van Escher.
Van boven komen ze over als een doolhof waar je niet uit kunt komen...
Hoe bedoel je, een Mission: Impossible...
Dat was hem weer.
Je luisterde naar Fantastisch Filmlocaties.
Mijn naam is Jeroen Huijsdens.
Een overzicht van de filmlocaties met handige GPS-coördinatoren uit deze aflevering vind je op de website Sceen-it.com
Wil je voortaan geen aflevering missen abonneer je dan op deze podcast.
Dat kan bij Apple Podcasts, Spotify of SoundCloud.
Of ander podcastplatformen.
En laat vooral een recensie achter bij Apple of SoundCloud, of je sterren bij Spotify.
Dan kunnen ook anderen deze serie beter vinden.
En ik hoor natuurlijk graag wat je van de podcast vindt.
Nog een tip: vergeet je niet te abonneren op de nieuwsbrief
Dan kan via FantastischeFilmlocaties.nl.
Zo ben je als eerste op de hoogte van nieuwe afleveringen en ander nieuws.
Op die site vind je per aflevering ook alle show notes terug.
Voor nu:
tot de volgende keer!
+31 (0)33 456 49 85
info@fantastischefilmlocaties.nl
KvK Filmtaal 34120749